Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği - Programı Bilgileri   
Dili Türkçe
Süresi (Yıl) 4
Azami Süresi (Yıl) 7
Kontenjanı 40
Staj Durumu Yok
ÖSYM Tipi ÖZEL YETENEK
Program İçeriği

I. Yarıyıl



MB Eğitime Giriş



Eğitim ve öğretimle ilgili temel
kavramlar; eğitimin amaçları ve işlevleri; eğitimin diğer alanlarla ve bilimlerle
ilişkisi; eğitimin hukuki, sosyal, kültürel, tarihî, politik, ekonomik, felsefi
ve psikolojik temelleri; eğitim bilimlerinde yöntem; bir eğitim ve öğrenme
ortamı olarak okul ve sınıf; öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede
güncel gelişmeler; yirmi birinci yüzyılda eğitimle ilgili yönelimler.



MB Eğitim Sosyolojisi



Sosyolojinin temel kavramları:
Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri  (İbn-i 
Haldun,  A.  Comte, 
K.  Marx,  E. 
Durkheim,  M.  Weber 
vd.)  ve  eğitim 
görüşleri;  temel sosyolojik
teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı,
eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal
süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme
vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim;
Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı
Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal,
kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.



GK Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi 1



Osmanlı Devleti’nin yıkılışını
hazırlayan iç ve dış sebepler; XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenilik hareketleri;
Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları; XX. Yüzyılın başında
Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri durumu; I. Dünya Savaşı ve Ermeni
meselesi; Anadolu’nun işgali ve tepkiler; 
Mustafa  Kemal  Paşa’nın 
Samsun’a  çıkışı  ve 
faaliyetleri;  kongreler  dönemi 
ve  teşkilatlanma; son Osmanlı
Mebuslar Meclisi’nin açılışı ve Misak-ı Millî’nin kabulü; Millî Mücadele’ye
hazırlık ve bu hazırlığın maddi ve manevi temeller; TBMM’nin açılışı ve
faaliyetleri; Sevr Antlaşması; Güney ve Doğu cephelerindeki mücadeleler;
düzenli ordunun kuruluşu, Yunan taarruzu ve Batı cephesindeki savaşlar, Mudanya
Mütarekesi’nin imzalanması, Lozan Konferansı’nın toplanması ve Barış
Antlaş-ması’nın imzalanması.



GK Yabancı Dil 1



Şimdiki  zaman; 
geniş  zaman;  bu 
zamanlarda  sözel,  okuma, 
yazma  ve  dinleme 
becerileri;  sözel beceriler
(kendini tanıtma, bir şeyi/yeri tarif edebilme, yol tarifi verebilme, kişisel
bilgilere yönelik soru ve cevap kalıpları); okuma becerileri (lokantada, otobüs-tren
vb. ulaşım araçlarında, alış-veriş yerlerinde liste/etiket okuma, soru sorma
vb.); yazma becerileri (kısa mesaj yazma, poster içeriği yazma, form doldurma);
dinleme becerileri (yol tarifi, yer/kişi tarifi vb.).



GK Türk Dili 1



Yazı dili ve özellikleri; yazım
ve noktalama; yazılı ve sözlü anlatımın özellikleri; paragraf oluşturma ve
paragraf türleri (giriş, gelişme, sonuç paragrafları); düşünceyi geliştirme
yolları (açıklama, tartışma, öyküleme, betimleme; tanımlama, örneklendirme,
tanık gösterme, karşılaştırma vb. uygulamaları);  metin 
yapısı  (metnin  yapısal 
özellikleri,  giriş-gelişme-sonuç  bölümleri); 
metinsellik özellikleri (bağlaşıklık, tutarlılık; amaçlılık, kabul
edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarasılık); metin yazma (taslak
oluşturma, yazma, düzeltme ve paylaşma); bilgilendirici-açıklayıcı metin



yazma; öyküleyici metin yazma;
betimleyici metin yazma; tartışmacı ve ikna edici metin yazma.



GK Bilişim Teknolojileri



Bilişim teknolojileri ve
bilgi-işlemsel düşünme; problem çözme kavramları ve yaklaşımları; algoritma ve
akış şemaları; bilgisayar sistemleri; yazılım ve donanımla ilgili temel
kavramlar; işletim sistemlerinin 
temelleri,  güncel  işletim 
sistemleri;  dosya  yönetimi;  yardımcı 
programlar  (üçüncü parti  yazılımlar); 
kelime  işlem  programları; 
hesaplama/tablo/grafik 
programları;  sunu  programları; masaüstü yayıncılık; veri tabanı
yönetim sistemleri; web tasarımı; eğitimde internet kullanımı; iletişim ve
işbirliği teknolojileri; güvenli internet kullanımı; bilişim etiği ve telif
hakları; bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki etkileri.



AE Beden Eğitimi ve Sporun
Temelleri



Beden eğitimi ve sporda temel
kavramlar; eğitim ve öğretimde beden eğitimi ve sporun yeri, işlevi, amaçları,  felsefesi, 
diğer  bilimlerle  ilişkisi; 
beden  eğitimi  ve 
sporda  meslek  alanlarının 
geleceği; Türk eğitim ve spor kurumları içindeki yeri ve işlevi.



AE İnsan Anatomisi ve
Kinesiyoloji



İnsan vücudunu meydana getiren
hücre, doku, organlar, sistemler ve hareket sisteminin yapıları, anatomik
terimler ve kavramlar, düzlemler, eksenler, baş, boyun, gövde, üst ve alt
kısımların hareketleri ve harekete katılan kasların kasılması sırasındaki
fonksiyonları, meydana getirdikleri eklem hareketleri; sportif hareketlerin
kinesiyolojik analizleri.



AE Hareket Eğitimi



Temel hareket becerileri (yer
değiştirme, dengeleme, nesne kontrolü gerektiren ve birleştirilmiş hareketleri);
hareket kavram ve ilkelerini (vücut farkındalığı, alan farkındalığı, efor ve
hareket ilişkileri) uygulayarak öğrenme ve öğretimi.



II. Yarıyıl



MB Eğitim Psikolojisi



Psikolojinin ve eğitim
psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri; gelişim
kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel
farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar; öğrenmeyi etkileyen faktörler;
eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğ-renme kuramları; öğrenme sürecinde
motivasyon.



MB Eğitim Felsefesi



Felsefenin temel konuları ve
sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi
akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm,
varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları:
Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, varoluşçu  eğitim, 
eleştirel/radikal  eğitim;  İslam 
dünyasında  ve  Batıda 
bazı  felsefecilerin  (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey,
İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vd.) eğitim görüşleri; insan doğası,
bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından
eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve
eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri.



GK Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi 2



Siyasi alanda yapılan inkılaplar
(Saltanatın kaldırılması, Cumhuriyet’in ilanı, Halifeliğin kaldırılması vb);
sosyal alanda yapılan inkılaplar (Şapka inkılabı, Tekke ve zaviyelerin
kapatılması, Takvim, Saat ve Soyadı Kanunu ); eğitim ve kültür alanında
gerçekleştirilen inkılaplar (Tevhid-i Tedrisat Kanunu, Harf inkılabı, Türk
Tarih ve Dil inkılabı); hukuk alanında yapılan inkılaplar; Atatürk dönemi çok
partili hayata geçiş denemeleri ve tepkiler (Terakkiperver Cumhuriyet Fırka’nın
kuruluşu ve kapatılması, Şeyh Sait isyanı ve Atatürk’e suikast girişimi);
Atatürk dönemi çok partili siyasal hayata geçiş denemeleri  (Serbest 
Cumhuriyet  Fırkası’nın  kuruluşu, 
kapatılması  ve  Menemen 
Olayı);  Cumhuriyet döneminde
Türkiye’nin ekonomik kaynakları ve politikası (İzmir İktisat Kongresi); Atatürk
dönemi Türk dış politikası (Nüfus Mübadelesi, Milletler Cemiyeti’ne üyelik,
Balkan Antantı ve Sadabat Paktı); Atatürk dönemi Türk dış politikası (Montrö
Boğazlar Sözleşmesi, Hatay’ın Anavatan’a katılması, Türkiye’nin diğer ülkelerle
olan ikili münasebetleri); Atatürk düşünce sisteminin tanımı, kapsamı ve Atatürk
ilkeleri; Atatürk’ten sonra Türkiye, Demokrat Parti’nin iktidar yılları, 1960
ve 1970’li yıllarda Türkiye, 1960 sonrası Türkiye’nin dış politikası.



GK Yabancı Dil 2



Geçmiş zaman; gelecek zaman;
kipler (can, could, may, must vb.); bu zamanlarda ve kiplerde konuşma, okuma,
yazma ve dinleme becerileri; sözel beceriler (lokanta ve restoranlarda soru
sorma, yemek siparişi verme vb.); okuma becerileri (internet hava durumu raporları,
yemek tarifi, afiş/poster metinleri vb.); yazma becerileri (kısa mesaj yazma,
yazılı yol tarifi verebilme, e-posta/davetiye yazma vb.); dinleme becerileri
(hava durumu raporu, yemek tarifi vb.).



GK Türk Dili 2



Akademik dil ve yazının
özellikleri; akademik yazılarda tanım, kavram ve terimlerden yararlanma; nesnel
ve öznel anlatım; akademik metinlerin yapısı ve türleri (makale, rapor ve
bilimsel özet vb.); iddia, önerme yazma (bir düşünceyi doğrulama, savunma ya da
karşı çıkma); bilimsel raporların ve makalelerin biçimsel özellikleri; rapor
yazmanın basamakları; açıklama, tartışma, metinler arası ilişki kurma, kaynak
gösterme (atıf yapma ve dipnot gösterme, kaynakça oluşturma); başlık yazma, özetleme,
anahtar kelime yazma; bilimsel yazılarda dikkat edilecek etik ilkeler; akademik
metin yazma uygulamaları.



AE Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım



Sağlık bilgisinin tanımı, amacı,
sağlıkla ilgili gelişmeler, hastalıklardan korunma, sağlıklı yaşam tarzını
geliştirmekle ilgili yöntemler, hijyen, çocuklar ve gençler için zararlı
alışkanlıklar ve etkileri, çocuk ve gençlerde sık görülen spor yaralanmaları ve
korunma yolları. İlk yardım, tanımı, amacı, acil durumlarda karar verme,
pansuman ve bandajlama, taşıma, solunum ve kalp durması, yaralanma ve
kanamalar, ısı yaralanmaları, yanık, zehirlenme, tıkanma ve boğulma, kırıklar
ve diğer kas-iskelet sistemi yaralanmaları, hayvan ve böcek ısırıklarında ilk
yardım. Kazalar ve trafik kazalarında ilk yardımın önemi ile ilgili bilgiler.



AE Cimnastik



Tanım, tarihsel gelişimi, temel
duruşlar, dizilişler, alan kullanımı, serbest bireysel ve eşli hareketler,
aletli bireysel ve eşli hareketler, aletle bireysel ve eşli hareketler, kural,
bilgi, uygulama, gözlem yapma, hata tespiti ve öğretim bilgisi.



AE Atletizm



Tanım,  tarihsel 
gelişim,  sınıflama,  koşu, 
atma  ve  atlamaların 
temel  teknik,  yarışma 
kuralları  ve becerileri ile
dekatlon, heptatlon ve pentatlon gibi çoklu yarışmaların kural, bilgi, uygulama,
gözlem yapma, hata tespiti ve öğretim bilgisi.



AE Takım Sporları 1



İlgili takım sporunun tanımı,
tarihçesi, temel duruşları, temel hareketleri, stratejileri ve taktikleri,



bireysel ve takım savunması,
takım hücumu, oyun sistemleri, kural, bilgi, uygulama, gözlem yapma, hata
tespiti ve öğretim bilgisi/becerileri öğretimi.



III. Yarıyıl



MB Öğretim Teknolojileri



Eğitimde bilgi teknolojileri;
öğretim süreci ve öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması; öğretim
teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar; öğrenme yaklaşımlarında yeni
yönelimler; güncel okuryazarlıklar; araç ve materyal olarak öğretim
teknolojileri; öğretim materyallerinin tasarımı; tematik öğretim materyali
tasarlama; alana özgü nesne ambarı oluşturma, öğretim materyali değerlendirme
ölçütleri.



MB Öğretim İlke ve Yöntemleri



Öğretim ilke ve yöntemleriyle
ilgili temel kavramlar; öğretim-öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri,
yöntemleri ve teknikleri; öğretimde hedef ve amaç belirleme; öğretim ve
öğrenmede içerik seçimi ve düzenlemesi; öğretim materyalleri; öğretimin
planlanması ve öğretim planları; öğretimle ilgili kuram ve yaklaşımlar; etkili
okulda öğretim, öğrenme ve öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin
değerlendirilmesi.



GK Topluma Hizmet Uygulamaları



Toplum, topluma hizmet
uygulamaları ve sosyal sorumluluk kavramları; toplumsal ve kültürel de-ğerler
yönünden sosyal sorumluluk projeleri; güncel toplumsal sorunları belirleme;
belirlenen toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler hazırlama; bireysel
ve grup olarak sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü olarak yer alma; çeşitli
kurum ve kuruluşlarda sosyal sorumluluk projelerine katılma; panel, konferans,
kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici
olarak katılma; sosyal sorumluluk projelerinin sonuçlarını değerlendirme.



AE Beden Eğitimi - Spor Öğrenme
ve Öğretim Yaklaşımları



Beden eğitimi ve spor öğrenmenin
ve öğretmenin anlamı; beden eğitimi ve spor öğretiminin amacı ve temel
ilkeleri; beden eğitimi ve spor öğretiminin tarihçesi; öğrenme ve öğretim
yaklaşımlarının beden eğitimi ve spor öğretimine yansımaları; beden eğitimi ve
spor öğretimde temel beceriler; uygulama örnekleri; beden eğitimi ve spor
öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir beden eğitimi ve spor
öğretiminin bileşenleri; beden eğitimi ve spor öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik
açıdan bakış.



AE Motor Gelişim



Motor davranışlarda ortaya çıkan
yaşa bağlı değişimler, bireyler arasındaki benzerlik ve farklılıklar, kavramlar,
ilkeler, motor gelişimi etkileyen faktörler, kuramsal yaklaşımlar, fiziksel
gelişim algısal motor yetenekleri ve benlik kavramı ilişkisi, çocuklarda motor
davranışların değerlendirilmesi.



AE Takım Sporları 2



İlgili takım sporunun tanımı,
tarihçesi, temel duruşları, temel hareketleri, stratejileri ve taktikleri, ireysel
ve takım savunması, takım hücumu, oyun sistemleri, kural, bilgi, uygulama,
gözlem yapma, hata tespiti ve öğretim bilgisi/becerileri öğretimi.



IV. Yarıyıl



MB Türk Eğitim Tarihi



Türk eğitim tarihinin konusu,
yöntemi ve kaynakları; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk
devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim;
Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi;
13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki 
Türk  devletlerinde  eğitim; 
Osmanlı  Devleti’nde  Tanzimat’a 
kadar  eğitimde  yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan
Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden
düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve
topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye
Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri,  yapısı, 
kuruluşu  ve  gelişimi; 
başlangıcından  bugüne  öğretmen 
yetiştirme  süreci;  21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak
hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmaları.



MB Eğitimde Araştırma Yöntemleri



Araştırma yöntemleriyle ilgili
temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve
örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri
toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi;
makale, tez ve veri tabanlarına erişim; araştırma modelleri ve türleri;
bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel ve nitel araştırma desenleri;
nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada
geçerlik ve güvenlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma;
araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde
aksiyon (eylem) araştırması.



AE Beden Eğitimi ve Spor Öğretim
Programları



Öğretim programlarıyla ilgili
temel kavramlar; beden eğitimi ve spor öğretim programlarının geçmişten
günümüze gelişimi; güncel beden eğitimi ve spor öğretim programının yaklaşımı,
içeriği, geliştirmeyi  amaçladığı  beceriler; 
öğrenme  ve  alt 
öğrenme  alanları;  kazanımların 
sınıflara  göre dağılımı ve
sınırları, diğer derslerle ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve
materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri.



AE Egzersiz Fizyolojisi



İnsan vücudunu meydana getiren
hücre, doku, organlar ve sistemlerin fonksiyonları; insan organizmasının
fiziksel eforlara kısa ve uzun dönemde uyumu; enerji sistemleri; antrenmanın
fizyolojik temelleri; egzersiz sonrası toparlanma ve yorgunluk; doping, egzersize
akut ve kronik uyumlar ve performansın ölçülmesi.



AE Ritim Eğitimi ve Dans



Ritim  ve 
dansla  ilgili  temel 
kavramlar,  müzik  ve 
hareket  ritmi,  dans 
araç-gereç  ve  malzemeleri, özellikleri, dans alıştırmaları,
duruş çalışmaları, yürüyüşler, sıçrama, sekme ve galoplar, ritim, melodi ve
müzik seçimi, bireysel ve eşli egzersizler, vals, tango, caz, dansa ilişkin
adımlamalar, kompozisyonlar, ritim ve dansla ilgili kavramların, tekniklerin ve
kompozisyonların öğretimi.



V. Yarıyıl



MB Sınıf Yönetimi



Sınıf yönetimiyle ilgili temel
kavramlar; sınıfın fiziksel, sosyal ve psikolojik boyutları; sınıf kuralları ve
sınıfta disiplin; sınıf disiplini ve yönetimiyle ilgili modeller; sınıfta öğrenci
davranışlarının yönetimi, sınıfta iletişim ve etkileşim süreci; sınıfta öğrenci
motivasyonu; sınıfta zaman yönetimi; sınıfta bir öğretim lideri olarak
öğretmen; öğretmen-veli görüşmelerinin yönetimi; olumlu sınıf ve öğrenme ikliminin
oluşturulması; okul kademelerine göre sınıf yönetimiyle ilgili örnek olaylar.



MB Eğitimde Ahlâk ve Etik



Ahlâk ve etikle ilgili temel
kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği;
sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme
hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim
paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek
kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri,
veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik
dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik
düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler,
sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/etik
bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen.



AE Antrenman Bilgisi



Antrenman biliminin temel
ilkeleri, antrenman kavramı, temel motorik özelliklerin tanımı ve antrenmanı,
antrenman planlaması, bazı temel motorik özelliklerin geliştirilmesinde
kullanılan yöntemlerin kuram ve uygulama bilgisi.



AE Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi



Öğrenme-öğretme süreçleri, alana
özgü öğretim yöntemleri, genel öğretim yöntemlerinin beden eğitimi öğretimine
uygulanması, incelenmesi, özel öğretim yöntem ve stratejileri ile
ilişkilendirilmesi ve mikro-makro düzeyde planlanması, öğretimin
değerlendirilmesi, öğretim beceri ve uygulamaları.



AE Takım Sporları 3



İlgili takım sporunun tanımı,
tarihçesi, temel duruşları, temel hareketleri, stratejileri ve taktikleri, bireysel
ve takım savunması, takım hücumu, oyun sistemleri, kural, bilgi, uygulama,
gözlem yapma, hata tespiti ve öğretim bilgisi/becerileri öğretimi.



AE Yüzme



Yüzmenin tanımı, tarihçesi,
güvenlik kuralları ile su içinde temel hazırlık çalışmaları (su üstünde durabilme
ve ilerleme), serbest, sırt üstü ve kurbağalama tekniklerinde ayak vuruşu, kol
çekişi, nefes alma, koordinasyon sağlama, dönüş ve dalışlar, gözlem yapma, hata
tespiti ve öğretim bilgisi.



VI. Yarıyıl



MB Eğitimde Ölçme ve
Değerlendirme



Eğitimde ölçme ve
değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel
kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık)
özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının
yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi;
değerlendirme ve not verme.



MB Türk Eğitim Sistemi ve Okul
Yönetimi



Eğitim sistemlerinin oluşumu ve
Türk eğitim sisteminin yapısı; Türk eğitim sistemini düzenleyen temel yasalar;
Millî Eğitim Bakanlığının merkez, taşra ve yurt dışı örgütü; Türk eğitim
sisteminde öğretim  kademeleri;  Türk 
eğitim  sisteminde  insan 
gücü,  fiziki,  teknolojik 
ve  finansal  kaynaklar; Türk eğitim sisteminde reform ve
yenileşme girişimleri; örgüt-yönetim teorileri ve süreçleri; sosyal bir sistem
ve örgüt olarak okul; insan kaynağının yönetimi; öğrenci özlük işleri; eğitim
ve öğretimle ilgili işler; okul işletmeciliğiyle ilgili işler; okul, çevre,
toplum ve aile ilişkileri; Türk eğitim sistemi ve okulla ilgili güncel tartışma
ve yönelimler.



11



AE Beceri Öğrenimi



Beceri öğrenimi alanının temel
kavramları (motor beceriler ve sınıflanması, öğrenme-performans, beceri-hareket-refleks  ayrımı), 
motor  kontrol  kuramları 
ve  hareket  planlaması, 
beceri  öğrenimi aşamaları,
sözel-görsel yolla beceri gösterimi, hataların tespiti ve düzeltilmesi, bir
veya birden fazla beceri için alıştırma planlanması ve öğrenme-performans
ilişkisi.



AE Fiziksel Uygunluk



Fiziksel uygunluğun tanımı,
bileşenleri, fiziksel uygunluğun gereklilik nedenlerini ve ilgili kavramları,
fiziksel uygunluğun ölçümü ve değerlendirilmesi, ideal ağırlığın belirlenmesi
yöntemleri, her yaş ve fiziksel düzeyde fiziksel uygunluğun geliştirilmesi ve
korunması için alıştırma yöntemleri, egzersiz alanlarının düzenlenmesi,
yönetimi ve organizasyonu.



AE Doğa Sporları



Doğa sporlarına giriş ve
tanımlar, doğal yaşam kavramı ve özellikleri, doğa yürüyüşü, doğada yer



ve yön belirleme, etkinlik
planlama ve organizasyon bilgisi, doğa ortamında yaşama uyum sağlama, güvenli
hareket bilgi ve becerisi. Bu bilgi ve becerilerin seçilecek bir doğa sporunda
uygulanması (trekking, oryantiring, dağcılık, mağaracılık, kano, rafting,
izcilik, yelken, vb.)



AE Raket Sporu



Seçili raket sporunun tanımı,
tarihçesi ve faydaları, farklı oyun seviyeleri ve bunlara yönelik öğretim basamakları,
malzemeler ve tesis, yeni başlayanlara yönelik oyun durumları, taktikler ve
vuruş tekniklerinin öğrenilmesi ve bunların öğretilmesi, yarışmaların organizasyonu
ve eğitim programları geliştirme.



VII. Yarıyıl



MB Öğretmenlik Uygulaması 1



Alana özgü öğretim yöntem ve
teknikleriyle ilgili gözlemler yapma; alana özgü özel öğretim yöntem ve
tekniklerinin kullanıldığı bireysel ve grupla mikro-öğretim uygulamaları yapma;
alana özgü etkinlik ve materyal geliştirme; öğretim ortamlarını hazırlama,
sınıfı yönetme, ölçme, değerlendirme ve yansıtma yapma.



12



MB Özel Eğitim ve Kaynaştırma



Özel  eğitimle 
ilgili  temel  kavramlar; 
özel  eğitimin  ilkeleri 
ve  tarihsel  gelişimi; 
özel  eğitimle  ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı
ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaş-tırma ve destek özel
eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı
yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim
yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve
davranış yönetimi.



AE Halk Oyunları



Halk biliminin tanımı ve halk
danslarının tanımı, halk danslarında yörelerin analizi, tutuş biçimleri, hareket
ritim sayıları, türlerine göre ayırma ve her türden örnekler öğretme, öğretme
yöntemleri, yarışma kuralları, sahneleme bilgi ve becerilerinin kazandırılması.



AE Egzersiz ve Beslenme



Temel beslenme ilkeleri, besin
öğelerinin (karbonhidrat, yağ, protein, mineral, vitamin, su vb.) organizmadaki
fonksiyonları, fiziksel aktivite ve beslenme ilkeleri arasındaki ilişkiler,
ergojenik besin destekleri, kilo ve kalp-damar hastalıklarının kontrolünde
beslenme, fiziksel aktivitenin rolü ve yeme bozuklukları.



AE Eğitsel Oyunlar



Tanım ve tarihçe, oyunun çocuklar
için önemi, çocuk gelişimine etkisi, oyun ortamı ve aletleri, temel hareket
kavramlarının oyunla öğretimi, oyun seçimi, bireysel ve grup oyunları,
koordinasyon geliş-tiren oyunlar, ritmik etkinlikler içeren oyunlar, oyun
materyali hazırlama ve oynama.



VIII. Yarıyıl



MB Öğretmenlik Uygulaması 2



Alana özgü özel öğretim yöntem ve
teknikleriyle ilgili gözlem yapma; alana özgü özel öğretim yöntem ve
tekniklerini kullanarak mikro-öğretim uygulamaları yapma; bir dersi bağımsız
bir şekilde planlayabilme; dersle ilgili etkinlik ve materyal geliştirme;
öğretim ortamlarını hazırlama; sınıfı yönetme, ölçme, değerlendirme ve yansıtma
yapma.



MB Okullarda Rehberlik



Rehberlik ve psikolojik danışma
(RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi,
amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı); temel
hizmetleri/müda-haleleri; sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi; RPD
hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda
kazandırılacak yeterlikler; okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber
öğretmen  ve  psikolojik 
danışman  arasındaki  işbirliği; 
sınıf  RPD  plan 
ve  programlarının  hazırlanması 
ve uygulanması.



AE Beden Eğitimi ve Sporda Organizasyon
ve Yönetim



Yönetim, organizasyon,
yöneticilik, spor yöneticiliği ile ilgili temel kavramlar, yönetim biliminin
ilke, teknik ve yöntemleri ışığında spor organizasyon ve yönetimi, uluslararası
spor kurum ve kuruluşları, Türk beden eğitimi ve spor sisteminin teşkilat ile
yönetim yapısı, işleyişi.



AE Sağlıklı Yaşam için Egzersiz
Programlama



Fiziksel hareketsizliğin yol
açtığı sağlık sorunları konusunda bilgi sahibi olmasını ve sağlıklı bir
ya-şamın sürdürülebilmesi için egzersiz programı hazırlayabilecek bilgi ve
becerileri kazanmak. Bu ders kapsamda ülkemizde de sık görülen ve hareketsiz
yaşam ile doğrudan ilişkisi olan hastalıklar hakkında genel bir bilgiye sahip
olunacak ve bu hastalıkların önlenmesi için hazırlanacak egzersiz programlarının
genel ilkeleri, sağlıkla ilgili uygunluk bileşenlerinin söz konusu hastalarla
ilişkisi ve bu bileşenlerin nasıl geliştirileceği konularda bilgi ve beceri
sahibi olacaklardır.



AE Uyarlanmış Beden Eğitimi ve
Spor



Özel gereksinimli öğrencilere
yönelik beden eğitimi ve spor uygulamaları için temel kuramsal altyapı
paylaşımı, özel eğitimin beden eğitimi ve spordaki uygulama prensipleri
konusunda tecrübe edinilmesi ve bu bağlamda kaynaştırma/bütünleştirme ilkeleri,
en az kısıtlayıcı ortam, sık/az rastlanan yetersizlikler, etkinlik ve ders
planlaması, bireyselleştirilmiş eğitim programlaması, uyarlamalar, davranış
yönetimi, akran ve aile desteği, yasal çerçeve.



MESLEK BİLGİSİ SEÇMELİ DERSLERİ
MB



Açık ve Uzaktan Öğrenme



Açık ve uzaktan öğrenmenin temel
kavramları ve felsefesi; dünyada uzaktan eğitimin gelişimi; Türkiye’de  uzaktan 
eğitimin  gelişimi;  uzaktan 
eğitimde  öğrenen  ve 
rehber  rolleri;  uzaktan 
eğitimde kullanılan teknolojiler; açık ve uzaktan eğitimin yönetimi;
açık ve uzaktan öğrenmede sınıf yönetimi ve bileşenleri; açık eğitim kaynakları
ve dünyadaki eğilimler; kitlesel açık çevrimiçi dersler; kişiselleştirilmiş
öğrenme ortamları; açık ve uzaktan eğitimle ilgili sorunlar ve bunların çözümü;
öğretmen yetiştirmede açık ve uzaktan eğitim uygulamaları; açık ve uzaktan
eğitimde bireysel öğretim materyali geliştirme ve öğrenci destek hizmetleri;
farklı öğrenme durumları için öğretim stratejilerinin belirlenmesi; uzaktan
eğitimde araştırma ve değerlendirme.



Çocuk Psikolojisi



Çocuk psikolojisinin temel
kavramları, tarihçesi ve yöntemleri; doğum öncesi gelişim; bebeklik dönemi
gelişim alanları ve özellikleri; ilk çocukluk dönemi gelişim alanları ve
özellikleri; son çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; aile yapısı
içinde çocuk; okul sistemi içinde çocuk; çocukluk dönemi uyum ve davranım
problemleri; özel gereksinimleri olan çocuklar.



Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite
Bozukluğu



Dikkat eksikliği ve hiperaktivite
bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özellikleri; DEHB’nin temel belirtileri (dikkat
eksikliği, aşırı hareketlilik ve dürtüsellik); DEHB’nin çocuk üzerinde sosyal,
duygusal ve okul başarısı yönünden etkileri; DEHB’nin nedenleri; DEHB oluşumunda
risk faktörleri; DEHB tipleri; DEHB olan çocuklara yaklaşım biçimleri; DEHB
olan öğrencilerin yönlendirilmesi; DEHB olan çocukların eğitimi; okul-aile
işbirliğinin sağlanması.



Eğitim Hukuku



Hukuk ve yönetim hukukunun temel
kavramları; yönetim hukukunun kaynakları; yönetimde haklar ve görevler; Çocuk
Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Beyannamesi; öğretmenlerin idari ve
yargısal denetimi; Türk Eğitim Sistemini kuran ve düzenleyen temel yasalar; eğitim
paydaşlarının görev, hak ve sorumlulukları.



Eğitim Antropolojisi



Antropolojinin konusu, temel
kavramları, tarihçesi ve yöntemi; sosyal-kültürel antropolojide temel yaklaşımlar;
antropolojik yönden eğitim ve eğitim antropolojisinin temel kavramları: Kültür,
kültürleşme, kültürlenme, uyarlama, alt kültür, karşıt kültür, ortak kültür
vd.; eğitimin kültürel temelleri ve işlevleri; kültürler arası farklılaşma,
eğitim ve öğrenme; bir yaşama alanı olarak okul, okul kültürleri  ve 
etnografileri;  medya,  kitle 
iletişim  araçları,  popüler 
kültür  ve  eğitim; 
küreselleşme, kültürel etkileşim, kültürel okuryazarlık ve eğitim; Türk
kültür ve medeniyet tarihinde sözlü ve yazılı edebi eserlerde eğitim; Türk aile
yapısında ebeveyn ve çocukların rolleri.



Eğitim Tarihi



Antik dönemde (Eski Mısır,
Mezopotamya, Anadolu, Hint, Çin, Antik Yunan ve Roma uygarlıklarında) eğitim;
Orta Çağ ve Yeni Çağda Doğu, Batı ve İslam toplumlarında eğitim; Rönesans,
Reform, Aydınlanma Hareketleri ve eğitim; Endüstri Çağı ve Modern Dönemde
eğitim; İslam kültür ve medeniyetinin Batı medeniyeti ile ilişkileri;
millî/ulus devletlerin doğması ve millî eğitim sistemlerinin gelişmesi;
post-modern toplum tartışmaları ve eğitim; Antik dönemden bugüne dünyada
eğitimde yaşanan temel değişimler ve dönüşümler.



Eğitimde Drama



Drama ve yaratıcı dramanın temel
kavramları (drama, yaratıcılık, yaratıcı drama, oyun ve tiyatro pedagojisi,
iletişim-etkileşim, rol oynama, doğaçlama, eylem, dramatik oyun, çocuk
tiyatrosu, kukla, pandomim vb.); yaratıcı dramanın aşamaları, boyutları ve öğeleri;
rol oynama ve doğaçlama; yaratıcı dramanın tarihçesi; toplumsal olaylar ve
yaratıcı drama ilişkisi; eğitimde dramanın uygulama basamakları; eğitimde
dramada yararlanılabilecek kaynaklar; yaratıcı drama ders planının hazırlanması
ve uygulanması; dramanın bireysel ve sosyal gelişime katkısı.



Eğitimde Program Dışı Etkinlikler



Eğitimde formal program ve
program dışı etkinlikler/ örtük program kavramları; örtük programla ilgili
yaklaşımlar; bilişsel ve duyuşsal alan öğrenmeleri ve örtük program; bir ritüel
yeri olarak okul; okulda program dışı etkinlikler olarak okul törenleri; okulda
sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal etkinliklerin önemi ve yönetimi; değerler
eğitiminde örtük programın yeri ve önemi; değerler eğitimi açısından program
dışı (anma, kutlama, buluşma, mezuniyet vd.) etkinlikler.



Eğitimde Program Geliştirme



Program geliştirmeyle ilgili
temel kavramlar; program geliştirmenin teorik temelleri; program türleri;
öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihî, psikolojik ve ekonomik
temelleri; program geliştirme ve öğretim programlarının özellikleri; program
geliştirmenin aşamaları; programın temel öğeleri (hedef, içerik, süreç,
değerlendirme) ve öğeler arasındaki ilişkiler; hedeflerin sınıflandırılması ve
programın öğeleriyle ilişkisi; içerik düzenleme yaklaşımları; eğitim
ihtiyaçlarının belirlenmesi; program geliştirme süreci ve modelleri; eğitim
programı tasarım yaklaşımları; program değerlendirme  modelleri; 
program  okur-yazarlığı;  öğretim 
programlarının  geliştirilmesinde  öğretmelerin görev ve sorumlulukları; MEB
öğretim programlarının özellikleri; öğretim programlarının uygulanması; dünyada
ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimler.



Eğitimde Proje Hazırlama



Proje kavramı ve proje türleri;
öğretim programları ve proje tabanlı öğrenme; okullarda proje programları  (TÜBİTAK, 
AB  ve  diğerleri); 
proje  için  konu 
seçimi;  literatür  taraması; 
projede  mantıksal çerçeve;
projenin planlanması ve yönetimi; projede bilimsel yöntemin uygulanması; proje
raporu hazırlama ve geliştirme; proje raporunu sonuçlandırma; proje
değerlendirme ve iyi örneklerin incelenmesi; proje sunumları, poster ve broşür
tasarlama teknikleri.



Eleştirel ve Analitik Düşünme



Temel  kavramlar 
ve  tanımlar;  düşünme 
organı  olarak  beyin, 
düşünme  biçimleri  ve 
düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli
düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; eleştirel ve analitik
düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri,
eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi
etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve
analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma.



Hastanede Yatan Çocukların
Eğitimi



Hastanede yatan çocukları yaş
gruplarına göre gelişim özellikleri, ilgi ve ihtiyaçları, ruhsal durumları;
hastane personeli, çocuk ve aile arasındaki etkileşim; hastaneye hazırlayıcı
eğitim, teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama; hastanede yatan çocuklara
yönelik oyun, müzik, sanat, drama, matematik, hikâye vb. etkinlik planı
hazırlama ve uygulama; hastane okulları ile ölümcül hastalığı olan çocuklar, aileleri
ve personel arasındaki etkileşim.



Kapsayıcı Eğitim



Kapsayıcılık ve kapsayıcılığın
içeriği; kapsayıcı eğitim: tanımı, içeriği ve önemi; kapsayıcı eğitimin hukuki  dayanakları; 
ulusal  ve  uluslararası 
mevzuat;  kapsayıcı  eğitimde 
yaklaşım  ve  standartlar; kapsayıcı eğitimde öğretmen
rolleri; kapsayıcı öğretim programı ve materyalleri; kapsayıcı eğitimde tutum  ve 
değerler;  kapsayıcı  okul 
ve  sınıf;  kapsayıcı 
eğitim  için  eylem 
planı  hazırlama;  kapsayıcı eğitim uygulamaları: öğrencileri
farklılaştıran özellikler, etkili iletişim, kullanılan dil, psiko-sosyal destek,
öğretimi farklılaştırma ve örnekler, yöntemler ve teknikler, öğretimi planlama,
ders materyallerinde kapsayıcılık ve kapsayıcı etkinliklerin seçimi; ders
tasarlama uygulamaları.



Karakter ve Değer Eğitimi



Kavramsal çerçeve: Karakter,
kişilik/şahsiyet, değer, erdem, ahlak, huy, mizaç vd.; karakter gelişimi ve
eğitimi; karakter gelişiminde ve eğitiminde aile, çevre ve okul; değerlerin
tanımı ve sınıflandırılması; değerlerin kaynakları ve bireysel, toplumsal,
kültürel, dini, ahlaki temelleri; karakter ve değer eğitimi yaklaşım ve
uygulamaları; karakter ve değer eğitiminde kültürlerarası farklılaşma ve
birlikte yaşama kültürü; eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve
değer eğitimi; karakter/değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri;
modern ve çok kültürlü toplumlarda değerler krizi ve eğitim; insani-kültürel
kalkınma sürecinde değer eğitimi; Türk eğitim ve kültür tarihinden değer
eğitimiyle ilgili örnekler, Türkiye’de değerler eğitimi uygulamaları ve
araştırmaları; karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen.



Karşılaştırmalı Eğitim



Karşılaştırmalı eğitimin tanımı,
kapsamı, tarihçesi; karşılaştırmalı eğitimde yöntem ve araştırma; farklı
ülkelerin eğitim sistemlerinin yapı, işleyiş, okul kademeleri, insan
kaynakları, eğitimin finansmanı, eğitimde özelleşme, eğitimde politika
oluşturma, planlama ve uygulama yönlerinden kar-şılaştırılması; farklı
ülkelerde eğitimde cinsiyet, sosyal adalet ve eşitlik; farklı ülkelerde
eğitimde reform ve yenileşme girişimleri; farklı ülkelerde öğretmen ve
eğitim/okul yöneticisi yetiştirme sistemleri; eğitimde küreselleşme ve
uluslararasılaşma; eğitimle ilgili uluslararası sınavlar, kurumlar ve
kuruluşlar.



Mikro Öğretim



Etkili öğretim ve öğrenmeyle
ilgili temel kavramlar ve ilkeler; öğretmenlerin mesleki yeterlik, tutum, rol
ve davranışları; ders planı hazırlama; mikro öğretim yönteminin kapsamı,
yararları ve sı-nırlılıkları; konuya uygun aktif öğrenme etkinlikleri
hazırlama; sınıfta örnek ders anlatma uygulamaları; ders sunumlarının videoya
kaydedilmesi; kayıtlardan yararlanarak dersin değerlendirilmesi;



hazırlanan etkinliklerin ve ders
anlatımlarının geliştirilmesi.



Müze Eğitimi



Müzenin tanımı ve özellikleri,
müzelerde sergileme; müze ve müze eğitimi; müze türleri; Türk müzeciliğinin
gelişimi; dünyada müzeciliğin tarihine genel bir bakış; müze, sanat, kültür ve
uygarlık



ilişkisi;  müze 
ve  sanat  eğitimi; 
müze  ve  toplum; 
müzelerin  tarih  bilincine 
katkısı;  tarihi  eserlere



sahip çıkma; Dünyada ve
Türkiye’de çağdaş müzecilik.



Okul Dışı Öğrenme Ortamları



Okul dışı eğitim ve öğrenme
kavramları; okul dışı öğrenmenin kapsamı ve önemi; okul dışı ortamlarda
öğretim; okul dışı öğrenme ortamlarına uygun öğretim yöntem, teknikleri (proje
tabanlı öğ-renme, istasyon tekniği vb.) ve öğretim materyalleri; okul dışı
öğrenme ortamları (müzeler, bilim



merkezleri, hayvanat bahçeleri,
botanik bahçeleri, planetaryumlar, sanayi kuruluşları, millî parklar,



bilim şenlikleri, bilim kampları,
doğal ortamlar vb.); okul dışı öğrenme alan ve ortamlarının geliştirilmesi;
okul dışı öğrenme etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve
değerlendirilmesi.



Öğrenme Güçlüğü



Öğrenme güçlüğünün tanımı,
özellikleri ve sınıflandırılması: Eğitsel, psikolojik, tıbbi etmenler; yaygınlık
ve görülme sıklığı; öğrenme güçlüğünün nedenleri; erken müdahale; müdahaleye
tepki modeli; tarama/tanılama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama;
akademik ve akademik olmayan



özellikler; ekip ve işbirliği;
eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanağı olan uygulamalar; okuma,



yazma ve matematik becerilerini
destekleme; akademik olmayan becerileri destekleme.



Öğretimi Bireyselleştirme ve
Uyarlama



Bireyselleştirme kavramı ve
eğitimdeki önemi; bireyselleştirme için yapılması gerekenler: müfredata dayalı
değerlendirme, kaba değerlendirme, ölçüt bağımlı ölçme aracı hazırlama,
değerlendirmede uyulması gereken kurallar; uzun dönemli ve kısa dönemli öğretim
amaçları belirleme; kaynaştırma/bütünleştirme için sınıf ve okullarda
yapılabilecek düzenlemeler; öğretimi uyarlama; kaynaştırma/bütünleştirme
sınıflarında bireyselleştirme ve uyarlama örnekleri.



Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim



Sürdürülebilirlik kavramı ve
kullanım alanları; sosyal bilimler ve fen bilimleri yönünden sürdürülebilirlik;
toplumsal değişme bağlamında sürdürülebilirlik; eğitim ve sürdürülebilirlik;
insanlığın geleceği ve sürdürülebilirlik; göç, yoksulluk ve eşitsizlik;
sürdürülebilir çevre; ekoloji, küresel çevre sorunları ve sürdürülebilirlik;
doğayla uyum içerinde sürdürülebilir toplum; nüfus, ekonomik sistem ve doğal
çevre; teknolojik gelişmeler, tüketim alışkanlıkları ve çevre; sosyal
sorumluluk çalış-maları, somut ve somut olmayan kültürel miras yönünden
sürdürülebilirlik; insan-doğa ilişkilerinin sürdürülebilirlik ekseninde yeniden
düşünülmesi.



Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu
Öğrenme



Yetişkin eğitiminin tanımı ve
kapsamı; yetişkin eğitimiyle ilişkili kavramlar (sürekli eğitim, halk eğitimi,
yaygın eğitim, mesleki eğitim vd.); Türkiye’de yetişkin eğitiminin tarihsel
gelişimi; yetişkin eğitimiyle ilgili yaklaşım ve modeller; yetişkinler ve
öğrenme; hayat boyu öğrenmenin amacı, kapsamı ve tarihsel gelişim; Türk eğitim
sisteminde hayat boyu öğrenme uygulamaları.



GENEL KÜLTÜR SEÇMELİ DERSLERİ GK



Bağımlılık ve Bağımlılıkla
MücadeleTemel kavramlar ve tanımlar; bağımlılık türleri (madde bağımlılığı,
teknoloji bağımlılığı vb.); bağımlılığın nedenleri; kişiyi madde bağımlılığı
sürecine hazırlayan aile, akran grubu ve toplumsal bağlamda risk etmenleri;
bağımlı çocuk, ergen ve yetişkinlerde iletişim becerileri; bağımlılıkta sosyal
hizmetin rolü; bağımlılık ile ilgili modeller; bağımlılığı önleme çabası;
bağımlılığın sonuçları; bağımlılık ile mücadelede ulusal politika ve strateji
yöntemleri; yeniden uyum süreci.



Beslenme ve Sağlık



Doğal ve sağlıklı beslenme;
obezite ile mücadele; gıda katkı maddeleri; sağlıklı yaşam ve egzersiz; büyüme
ve gelişme; sağlıklı cinsel yaşam; bağımlılıkla mücadele (tütün, alkol, madde
bağımlılığı vb.); trafik, afet ve ilkyardım.



Bilim Tarihi ve Felsefesi



Bilim, felsefe, bilimsel yöntem;
Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim; İslam kültür
coğrafyasında bilim ve felsefe; Mezopotamya’da bilim; Rönesans Avrupası’nda
bilim ve felsefe; aydınlanma çağında bilim ve felsefe; bilimlerin
sınıflandırılması; bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din
ilişkileri; bilim ve paradigmalar; Viyana ve Frankfurt düşünce okulları;
yirminci ve yirmi birinci yüzyıllarda bilim eleştirileri.



Bilim ve Araştırma Etiği



Bilim, bilimin doğası, gelişimi
ve bilimsel araştırma; etik kavramı ve etik teorileri; araştırma ve yayın etiği;
araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri; yazarlık ve
telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın, editörlük, hakemlik ve etik; yayın
etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar; araş-tırma ve yayın etiğiyle
ilgili yasal mevzuat ve kurullar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar;
sık görülen araştırma, yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük
yöntemler.



Ekonomi ve Girişimcilik



Ekonomi biliminin temel
kavramları ve ekonomik sistemler; işletme ve işletme yönetiminin temel



kavramları; işletmenin kuruluşu,
amaçları ve hukuki yapısı; işletmelerde yönetim süreçleri ve işlevleri; insan
kaynakları ve diğer kaynakların yönetimi; girişimci ve girişimcilik kavramları,
girişimcilikte başarı faktörleri; girişimcilik kültürü, girişimcilik süreci ve
girişimcilik türleri; kariyer planlama,



özgün fikirler, sıra dışı
örnekler; Türk Patent ve Marka Kurumu; Sınai Mülkiyet Kanunu; küçük ve



orta boyutlu işletmeler; küçük
işletmelerde yönetim süreçleri ve işlevleri; iş fikri geliştirme, yenilik



ve inovasyon, iş planı yapma, iş
planının öğeleri, yazılması ve sunumu; belirli bir alanda ve konuda



girişimcilikle ilgili bir proje
hazırlama.



20



Geleneksel Türk El Sanatları



Geleneksel Türk sanatlarıyla
ilgili terim ve kavramlar; geleneksel Türk sanatlarının önemi; birey, toplum ve
ülke ekonomisine katkıları; Geleneksel Türk sanatlarının tarihi gelişimi
(Hunlar, Göktürkler, Uygurlar, Selçuklular, Beylikler ve Osmanlı Dönemi);
Ahilik ve Lonca Teşkilatı; Cumhuriyet dönemi Türk sanatlarıyla ilgili kurum ve
kuruluşlar; geleneksel sanatların hammadde ve yapım tekniklerine göre
sınıflandırılması; geleneksel dokuma (halı-kilim, kumaş vb.), baskı, örgü,
keçe, cam (vitray, zücaciye, boncuk vb.) sanatları; metal (demir, bakır, gümüş
ve altın vb.) sanatları; ağaç (kündekari, oyma ve sedef kakma) sanatları;
çini-seramik ve taş işlemeciliği sanatları; geleneksel Türk sanatlarının
eğitimi, üretimi ve pazarlanması.



İnsan Hakları ve Demokrasi
Eğitimi



İnsan hakları kavramı ve tarihi
gelişimi; insan haklarının türleri; demokrasi anlayışları, ilkeleri,
yaklaşımları ve insan hakları; demokrasi eğitimi ve demokratik eğitim; aile ve
demokrasi eğitimi; insan hakkı olarak eğitim; okulöncesi eğitim ve demokrasi
eğitimi; ilkokul eğitim programı ve demokrasi eğitimi; orta öğretimde demokrasi
eğitimi; yükseköğretim ve demokrasi eğitimi; demokratik okul ve sınıf ortamı.



İnsan İlişkileri ve İletişim



İnsanlar arası ilişkilerin tanımı
ve sınıflandırılması; insanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar
(psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler); kişilerarası ilişkilerle ilgili
kuramsal yaklaşımlar (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar); gelişimsel süreç
olarak kişilerarası ilişkiler (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve
yetişkinlik dönemleri); insanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörler;
cinsiyet,



cinsiyet rolleri ve kişilerarası
ilişkiler; kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma; iletişim
ve iletişim hataları; etkili iletişim becerileri; kişilerarası problemler,
çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımları; kültürler arası farklılaşma yönünden
insan ilişkileri.



Kariyer Planlama ve Geliştirme



Kariyer kavramı, kariyer planlama
ve aşamaları; bireysel kariyer gelişimi, kariyer stratejisinin
oluş-turulması;  kariyer  planlama 
modeli,  ilgili  öğretmenlik 
alanlarında  kariyer  seçenekleri; 
özgeçmiş hazırlama ve özgeçmiş çeşitleri, CV formatı ve örnekleri, CV
hazırlamada dikkat edilecek noktalar; kapak yazıları, tanıtım mektupları, iş
görüşmesi, amaçları, yöntem ve türleri, görüşmeye hazırlık ve görüşme
aşamaları; görüşmelerde karşılaşabilecek durumlar; soru tipleri, vücut
dili-bedensel işaretler.



Kültür ve Dil



Dil ve kültürle ilgili temel
kavramlar; kültürün kaynakları ve öğeleri; sözlü ve yazılı kültür; maddi ve
manevi kültür; bireysel ve toplumsal açılardan kültür; birleştirici ve
ayrıştırıcı olarak kültür; kültürlenme, kültürleşme, kültürel yayılma ve uyum;
bilişsel, sembolik, yapısal-işlevsel yaklaşımlar açısından kültür; semboller
sistemi olarak dil; bireysel açıdan dil ve dil edinimi; dilin insan bilincine etkisi;
kültür, dil, biliş ve realite arasındaki ilişki; dilin bilgiyi ve kültürü
taşıma, toplumsal ilişki ve iletişim kurma işlevi; dil ve kültürün gelişimi ve
aktarımı; ulusal kimlik ve dil; kültür ve dildeki değiş-melerin dinamikleri;
kültür ve dildeki değişmelerin karşılıklı etkileşimi tartışmaları; milli
kültürler; küreselleşme, çok dillilik ve çok kültürlülük.



Medya Okuryazarlığı



Bilgi okuryazarlığı; internet ve
sosyal medyanın bilinçli kullanımı; sosyal medyanın bireyler üzerindeki
etkileri; bilgi yayma ve yanıltma gücü; haber yayma gücü; medya ve algı
yönetimi; medya ve internete yönelik hukuki haklar ve sorumluluklar; telif hakkı;
kişilik hakkı; bilgi gizliliği; gizlilik ihlali; medyada dil kullanımı;
haberlerin değeri ve nitelik analizi; popüler kültür; medyada kadın ve erkek rolleri;
tüketim kültürü ve reklamlar; medyada stereotipleştirme.



Mesleki İngilizce



Temel İngilizce okuma-yazma-dinleme
becerileri; çocuk gelişimi ve evreleri ile ilgili temel kavramlar; temel eğitim
ve ortaöğretimle ilgili temel kavramlar; eğitim bilimleri ile ilgili temel
kavramlar; öğrenci-ebeveyn-öğretmen arasında diyalog örnekleri; akademik içerikli
metinleri dinleme ve anlama teknikleri (youtube, teachertube, tedx konuşmaları
vd.); profesyonel gelişim amaçlı sözel beceriler (kelime bilgisi, kalıplar
vd.); yazma becerileri (dilekçe yazma, rapor hazırlama, cv oluşturma, kısa
mesaj yazma, ders hedefleri oluşturma vd.); okuma becerileri (web 2.0 araçları
kullanarak yazılı metinleri okuma vb.); ilgili öğretmenlik alanında çeviri
çalışmaları.



Sanat ve Estetik



Sanat, güzel sanatlar, zanaat ve
kültür; sanat ve eğitim; sanat, yaratıcılık ve sanat eseri; sanat felsefesi ve
estetik; sanat ve estetik kuramları; sanat eleştirisi; sanat tarihi, modernlik
öncesi, modern ve post-modern dönemlerde sanat; sanat ve toplumsal bağlam;
sanat ve gündelik hayat; Türk-İslam sanatı-estetiği ve sanat eserleri;
toplumsal değişme sürecinde sanat ve zanaatçının konumu; Türkiye’de sanatın
gelişimi; günümüzde sanat anlayışları; medeniyet inşası ve sanat; sanat,
estetik ve ahlak.



Türk Halk Oyunları



Folklorun tanımı; ritim ve
algılama çalışmaları, oyun ve halk oyunu- figür çalışmaları; halk oyunlarında
yöresel farklılıklar figür çalışmaları, yöresel figürler, bar türü yöresel
figür öğrenme, halay ve kaşık türü yöresel figür öğrenme, horon ve karşılama
türü yöresel figür öğrenme, zeybek türü yöresel figür öğrenme; öğrenilen oyunların,
tavrı ve oynanış şekilleri hakkında çalışmalar; halk oyunlarının sahnelenmesi,
sahneleme türleri ve farklılıkları



Türk İşaret Dili



İşaret diliyle ilgili temel
kavramlar; Türk işaret dili, tarihi ve özellikleri; Türk işaret dilinde
harfler; ses bilgisi; işaretin iç yapısı, eşzamanlılık ve ardışıklık; ses
bilgisi açısından el alfabesi; işaret dilinde şekil bilgisi, işaretin
yapılanışı ve biçimlenişi; sözcük sınıfları ve zamirler; işaret dilinde söz
dizimi; sözcük dizilişi, cümle türleri; soru cümleleri; işaret dilinde anlambilim;
anlam ve gönderim, anlam türleri, deyimler; Türk işaret dili ile karşılıklı
konuşma.



22



Türk Kültür Coğrafyası



Kültür, insan ve toplum; Türk
kültürü ve Türk uygarlığı; Türkler hakkındaki ilk etnografik kaynaklar; Tarihte
Türk devletleri; Türklerde devlet, idari, askeri ve sosyal yapı; Türklerde halk
inançları ve mitoloji; Türklerde insan ve mekân ilişkisi; Türklerde sözlü,
yazılı ve maddi kültür; Türklerde aile yapısı; Türk tarihinde yaşanan göçlerin
demografik ve kültürel sonuçları; Türk kültürünün yayılma alanları ve komşu
coğrafyalar üzerindeki etkisi; Türkiye’nin sahip olduğu somut ve somut olmayan kültürel
miras; doğal ve kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılması.



Türk Musikisi



Orta Asya ve Anadolu’da yaşayan
Türk topluluklarına ait müzik unsurları, Türk mitolojisi (insan, yaradılış,
dini ritüeller ve bayramlar vb.), Türk Halk Müziği repertuarındaki mitolojik
unsurlar, Türk Devlet ve Topluluklarında var olan müzik türleri, tarihi süreç
içinde Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Musikisinin gelişimi; müzikle ilgili
farklı gelenek ve üslupların karşılıklı etkileşimi; çalgılar, besteciler,
icracıları ve örnek eserleri ile birlikte incelenmesi.



Türk Sanatı Tarihi



Hun Sanatı’ndan, Göktürk, Uygur,
Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu, Anadolu Selçuklu, Beylikler



ve Osmanlı dönemine kadar sanat
üslupları, bu dönemlere ait mimari, heykel ve resim örnekleri



karşılaştırmalı olarak incelenir;
Cumhuriyet Dönemi Sanatı’ndan başlayarak günümüz Türk sanat



eserleri ve sanatçıları.



23



ALAN EĞİTİMİ SEÇMELİ DERSLER AE



Beden Eğitimi Öğretim Modelleri



Beden eğitimi öğretiminde
kullanılan öğretim modellerinin özellikleri ve dayandığı felsefeler (spor eğitim
modeli, taktiksel oyun yaklaşımı, bireysel ve sosyal sorumluluk modeli,
işbirlikli öğrenme modeli vb.), öğretim modelleri arasındaki farklar,
modellerin seçimi ve uygulanmasına ilişkin özellikler, modellerin öğretim
programındaki yeri, ülkemizde beden eğitimi öğretiminde öğretim modellerinin
kullanılmasına ilişkin örneklerin paylaşılması.



Beden Eğitimi Öğretiminde Drama



Drama teriminin tanımı ve anlamı;
psiko-drama, yaratıcı drama, eğitici drama sosyo-drama vb. kavramlar;
drama-oyun ilişkisi; eğitimde drama uygulamalarının tarihçesi; eğitimde
dramanın yapısı ve uygulanma aşamaları; drama ortamı ve öğretmen nitelikleri;
dramanın değerlendirilmesi; alanın eğitim amaçlarına uygun drama örnekleri,
örnekler geliştirilmesi ve uygulanması.



Beden Eğitimi Sosyolojisi



Beden eğitimi dersinin toplumsal
ve kültürel boyutları; beden, eğitim, toplum ve kültür arasındaki ilişkiler;
beden-kültür-eğitim etkileşimi, beden eğitiminde toplumsal kimlik, toplumsal
cinsiyet, toplumsal sınıf ve eşitlik, spora katılım ve sosyalizasyon;
sosyolojik konulara/sorunlara eleştirel bir bakış açısı geliştirme.



Beden Eğitimi ve Spor Öğretiminde
Eylem Araştırması



Eylem araştırmasının genel
özellikleri ve kuramsal temelleri, beden eğitiminde eylem araştırması-nın yeri
ve önemi, eylem araştırmasının öğretmenlerin mesleki gelişimlerindeki yeri,
eylem araştırmasında planlama süreci, eylem araştırmasında uygulama süreci,
eylem araştırmasında yansıma süreci, öğretmen adaylarının bir eylem araştırması
planı hazırlaması.



Beden Eğitimi ve Spor Tarihi



Dünyada ve Türkiye’de Beden
Eğitimi ve sporun gelişim süreçlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi.



Biyomekanik



Spor biyomekaniğinin tarihsel
gelişimi, Newton hareket yasaları, denge ve vücut ağırlık merkezi, çeşitli
teknik ve durumların biyomekaniği (koşu, gülle ve çekiç atma, olimpik halter
kaldırışı, jimnastik, yüzme, futbol da serbet vuruş, futbol topları ve
aerodinamiği), hareket analizi ve analizinde teorik yaklaşımlar



Egzersiz Psikolojisi



Tanımı, temel kavramları, amacı,
gelişimi ve günümüzdeki çalışma alanları, egzersize katılımı etkileyen
bilişsel, duyuşsal ve kişilik faktörleri.



Geleneksel Türk Sporları



Geleneksel Türk Sporlarımızın
tarihsel boyutu, sosyo-kültürel durumu ile günümüzdeki durumunun
değerlendirilmesi ve yeni yaklaşım şekillerinin tartışılması, seçili geleneksel
sporların (güreş, cirit, binicilik, kızak vb) uygulanması, organizasyon ve
öğretimi.



Savunma Sporları



Seçili savunma sporuna yönelik
bilgi, tutum, becerileri ile kullanıma yönelik öğretim/danışmanlık yapabilecek
bilgi ve becerileri kazandırma.



Serbest Zaman Eğitimi



Beden eğitimi öğretmen
adaylarının serbest zaman değerlendirmeye yönelik bilgi, beceri, değer ve tutum
geliştirebilmesi, serbest zaman eğitiminin amacını ve okullardaki önemi; Beden
Eğitimi ve Spor dersi öğretim programı kapsamında serbest zaman eğitiminin yeri
ve serbest zaman eğitimi uygulama alanları.



Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi



Eğitimde kullanılan ölçme
araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı
sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli
testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar;  öğrenciyi 
çok  yönlü  tanımaya 
dönük  araçlar:  Gözlem, 
görüşme,  performans  değerlendirme, öğrenci ürün dosyası,
araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi,öz değerlendirme,
tutum ölçekleri; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek
hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme.



Temel Müzik Eğitimi



Eğitimde müziğin rolü ve içeriği,
temel müzik bilgileri, nota yazmanın doğası ve amacı, çalgı ve ses eğitimine
giriş, toplu çalma ve söyleme, yaratıcılığı geliştirmede müziksel işitme okuma
ve yazma çalışmaları. İstiklal Marşımıza, okul ve kamp marşlarına ve yürüyüş
temposundaki marşlara fiziken eşlik edebilmek, tempo tutabilmek, marş
söyleyebilmek, marş yönetebilmek ve hareketlere eşlik edebilmek.

Bölüm Başkanı
Doç. Dr. Engin GEZER
Tarihçe
Yüksekokulumuz 03.07.1992 tarih ve 3837 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla değiştirilen kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkındaki kanunla kurulmuş ve 1993-1994 Eğitim Öğretim yılından itibaren Özel yetenek Sınavıyla Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümüne öğrenci alarak eğitim ve öğretime başlamıştır. 2009-2010 Eğitim Öğretim yılında Spor Yöneticiliği I ve II. Öğretim Bölümleri ile 2010-2011 Eğitim Öğretim yılında da Antrenörlük Eğitimi Bölümü açılarak eğitim ve öğretime devam etmektedir.
Kazanılan Derece
Beden eğitimi ve spor Öğretmeni - Lisans
Kabul Koşulları
Özel Yetenek sınavı
Üst Kademeye Geçiş
Program mezunlarının çoğu resmi ve özel okullarda beden eğitimi öğretmenliği yapmaktadır. Diğerleri ise çeşitli Spor Bilimleri Fakülteleri ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında akademisyen olarak çalışmaktadırlar
Mezuniyet Koşulları
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans derecesini elde etmek için 240 AKTS'yi tamamlamak ve dörtlük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.
Mezun İstihdam Olanakları
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programı mezunları “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni” unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni” olarak atanmaktadırlar. Ayrıca mezunlarımız üniversitelerin akademik kadrolarında, kamu ve özel kuruluşlarda da görev alabilmektedirler
Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Değerlendirme Sistemi” tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Kafkas Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.



https://obsyeni.kafkas.edu.tr/oibs/bologna/progAbout.aspx?lang=tr&curSunit=320